Guldspaden

Avslöjandet som kan ge nya regler för A-traktorer

Flera uppmärksammade dödsfall där ungdomar kraschat med A-traktorer som i praktiken är
vanliga bilar fick P4 Västs reportrar att börja gräva.

Daniel Wiklander

Text

– Det första jag möts av är ett garage med öppna dörrar, och så spelar de någon typ av hiphopmusik. Och därinne sitter det fem–tio ungdomar i 20–30-årsåldern. Halstatuerade, flintskalliga. Och de har två pitbulls också. 

Jag kliver in och säger ”tjena grabbar, Dino från P4 Väst Sveriges Radio”. De tycker det är svinkul. ”Det var vi som ringde igår”, säger jag. ”Min kollega utgav sig för att vara en sexton-åring, ni erbjöd er att trimma hennes A-traktor.” 

”Javisst, det var vi!”

När Dino Jasarovic och Frida Grönholm lät en medarbetare på SR P4 Väst ringa runt till bilverkstäder i Västra Götaland och låtsas vara tonåring som ville ha sin A-traktor trimmad – i praktiken få en digital spärr borttagen så att den blir en vanlig bil igen – var det få som sade nej. När de följde upp med ansvarsintervjuer var det betydligt färre som ställde upp. 

De tatuerade kamphundägarna på verkstaden i en förort till Göteborg var ett undantag. Men det blev snart dålig stämning. Dino Jasarovic tog upp frågan om verkstadens ansvar för att ungdomar, ännu inte gamla nog för körkort, dör i olyckor med trimmade A-traktorer. Något sådant hade de inte, ansåg de. Och bad Dino lämna platsen. 

De kom överens om att intervjun fick användas om mannen på verkstaden fick vara anonym.

 Dino Jasarovic och Frida Grönholm, SR P4 Väst.

I dag kan man något förenklat tala om tre slags A-traktorer, alltså bilar som får köras av 15-åringar i max 30 kilometer i timmen. Dels de traditionella med mekanisk begränsning av farten, som ofta byggs om av de motorintresserade ungdomarna själva. De kan för all del trimmas de med, men inte lika enkelt. 

Dels finns de små ”minibilar” som blivit populära hos ungdomar inte minst i välbärgade villaområden kring storstäderna. 

Och så finns de som egentligen är vanliga bilar men som har fått farten strypt på digital väg. De kan lika lätt bli av med spärren igen – och inte sällan är det samma verkstäder som gör båda ingreppen. 

Västra Götaland är Sveriges A-traktortätaste område. Ofta delar föräldrarna barnens motorintresse, och ibland har de också förståelse för att barnen vill köra fortare än tillåtet. 

Men det kan ha ett högt pris. Det var olyckor med minderåriga dödsoffer som fick reportrarna på P4 Väst att börja gräva i omfattningen av manipulation med A-traktorer.

– Ett klassiskt fall av att vi gräver där vi står, säger Dino Jasarovic. 

– Det passar P4 väldigt bra, säger Frida Grönholm.

Orsaken till att det i dag rullar så många A-traktorer på vägarna som egentligen är vanliga bilar med digital spärr är en regeländring som Transportstyrelsen drev igenom för några år sedan trots Polisens protester. Det var därför självklart att försöka få ett uttalande från Transportstyrelsens generaldirektör – men inte helt lätt. Det krävdes att tre personer hos P4 Väst var för sig kontaktade Transportstyrelsen för att generaldirektören slutligen skulle övertalas.

 – Det var väldigt viktigt att vi fick honom att ställa upp och förklara sig, säger Frida Granström. 

Och så var det ”Ludde”, det case man intervjuade i det längre formatet P4 Story. 

”Vi hade inget namn, vi hade bara en ort och en historia.”

Dino Jasarovic

”Ludde” är en trettonårig pojke i en annan del av Sverige som råkade ut för en svår trafikolycka med en A-traktor och sedan dess är svårt funktionsnedsatt. Han kommunicerar med hjälp av ett tangentbord, och knapptryckningarna hörs tydligt i inslaget.

Det var en pensionerad trafikpolis som berättade om ”Ludde” för Dino Jasarovic. 

– Jag blev mållös. Efter samtalet så googlade jag, men kunde egentligen inte hitta hans historia någonstans. 

– Vi hade inget namn, vi hade bara en ort och en historia. Så jag ringde tillbaka till den här polisen. Han gav mig ett datum på när domen föll mot föraren. 

De sökte hos tingsrätten på datumet och brottsrubriceringen vårdslöshet i trafik. Begärde ut domen och förundersökningsprotokollet, ”FUP:en”. 

– Så fick vi alla detaljer i fallet. Sedan sökte vi familjen och frågade om de ville ställa upp, säger Dino Jasarovic. 

– Jag förklarade hur viktig familjen är i detta och att vad jag kunde se hade ”Luddes” historia aldrig berättats. Jag tycker att den är viktig för att folk ska förstå allvaret i den här typen av olyckor. 

– De återkom en timme senare och sade att de kunde tänka sig att vara med. Jag blev orolig att de skulle få kalla fötter, så jag hoppade in i bilen och var där klockan åtta samma kväll.

– Det blev ett två timmar långt samtal som vi klippte ihop och skrev manus till, jag och Frida, och gjorde den här P4 Story-dokumentären. Och de var jättenöjda med resultatet och vi med. 

De hade redan publicerat de första avslöjandena när ”Ludde” kom in i bilden, berättar Frida Grönholm. De fick många reaktioner på granskningen.

– Så det var ganska lätt för oss att se vad som skulle vara uppföljningarna: fler politiker, trafikutskottet, poliser som reagerar. Vi har kollat hur det ser ut med domarna här – varför döms de, varför frias de? 

Reaktionerna på granskningen har kommit från högsta politiska nivå. Även Trafikverket har reagerat, berättar Dino Jasarovic. Verket vill att biloptimeringsföretagen ska ha ackreditering för att sätta in spärrar för A-traktorer. Som dras in om de avslöjas med att manipulera A-traktorerna. 

– Där pratade vi med Trafikverkets chef, som sade att ”vi föreslår detta till följd av granskningen”.

Senaste Numret

Prenumerera eller beställ lösnummer

omslag nr 4

Global Investigative Journalism Conference i Göteborg får stor plats även i detta nummer, med bland annat en matig genomgång av de bästa handfasta tipsen som lärdes ut på konferensen.

Läs även om SvD:s Spotifygräv, oligarken som äger en av Sundsvalls största fabriker och journalisterna som jagar en hundplågare i Malmö.

Ute vid lucia.

Beställ här