Grävtips

Så hissar du storyn

Nästan alla grävare jag känner håller med om att det finns alltid den där stunden i ett gräv, ofta när man börjar närma sig slutet, när man säger till sig själv: “Men är det här egentligen så märkvärdigt? Det här är väl ingen nyhet egentligen?” Och det är okej att tänka så. Men det är inte okej att säga det högt.

Marja Grill

Tvivlet är en naturlig del av grävandet. Nödvändigt, rent av. Men har du kommit så här långt så måste du lita på att det håller. (Annars har du andra problem, googla "line-by-line" och "faktakoll".)

För när grävet ska ut, det är då den kommer. Den där “Vad är grejen?”-frågan från någon kollega eller redaktör. Egentligen har du ett svar, men det är komplicerat ju! Och man kanske inte har formulerat det så väl ens för sig själv. Kanske vill man inte sticka ut hakan, upplevas som en som skryter.

Men ett gräv är inte slut när det är postat. Du måste marknadsföra det. Både ute och inne på redaktionen. Det räcker inte att det är ett fantastiskt gräv, du måste också ge det chansen att glänsa. Och det gör du med attityd, och rätt hiss-pitch.

När någon, vem som helst, frågar dig: “Jaha, vad handlar det här egentligen om då?” så måste du ha ett förberett svar. Du behöver ha en pitch som du kan dra på lika kort tid som det tar att åka mellan två våningar i en hiss med någon. För om inte ens du själv uppfattas tro på din grej och kan förklara varför den är upprörande, då får den inte de chanser den borde få.

Jag har sett om och om igen hur utmärkta, men inte fantastiska, storys som presenteras med entusiasm och säljande formuleringar på möten får en bra placering i sändningar. De får morgonsoffa, en sociala-medier-video och stort webbpaket. När en reporter får med sig chefer och redaktörer som känner att det här är bra, det är tungt, ja då går det bra.

När reportern svarar “Det är komplicerat det här, och kanske inte en nyhet direkt, men vi har harvat på rätt länge och fått ihop det här ändå…” - då är det svårt för de andra på redaktionen att se att detta är årets grej.

Ibland går det ändå, såklart. Ibland står stjärnorna rätt eller grejen är så tung att andra redaktioner inte kan undvika den. Men vill du chansa på det?

Här kommer några hiss-tips från coachen.

  1. Tänk efter: vilka två filmer skulle detta med en nypa fantasi vara en mix av? “Typ som en mix av Ocean´s Eleven och I en annan del av Köping” låter lite bättre än “en film om funktionshindrade Lena som blivit lurad på pengar av sin gode man.”
  2. Höga chefer som inte är redaktionellt inblandade längre älskar att dras in i journalistikens hantverk. Möter du dem i kön till kaffeautomaten, berätta en konkret anekdot från dagens jobb: “Du anar inte vilken mängd märkliga svar jag just fick i min intervju…”
  3. Odla personliga kontakter. Det kanske är en mellanchef eller redaktör av något slag som egentligen ska presentera ditt gräv på planeringsmöten och svara på frågor. Men det hjälper alltid att du själv söker upp de inblandade och frågar om de fått allt de behöver.
  4. Tänk tidigt på andra redaktioner. Oroa dig inte, ingen kommer att komma ikapp dig nu. Så hjälp andra redaktioner att sätta sig in i frågan. Ring upp, ge förhands och var frikostig med grundmaterial. Vid det här laget är din lojalitet med storyn. Det kommer att gynna också din egen rapportering framöver.
  5. Orka. Orka lite till. Ta inte ledigt när publiceringen kommer. Svara på alla mail och gör dig tillgänglig och ligg på. Ingen annan kan det här lika bra som du, eller tycker att det är lika viktigt. Du kanske känner dig jobbig, men cheferna kommer att tacka dig när prisnomineringarna kommer. Eller i alla fall sola sig i din glans.


Fler tips finns på journalisttips.se

Senaste Numret

Prenumerera eller beställ lösnummer

Ska¨rmavbild 2021-06-17 kl. 14.35.38

Digitalt grävande kan ge storartade resultat. Möt Emelie Rosén på Ekot och frilansjournalisten My Vingren.
Dessutom: Kalla fakta, den riktiga långköraren bland svenska undersökande tv-program, fyller 30 år!

Beställ här