Grävtips

Så slipper du lyckas som grävchef

Har du befordrats över din kompetensnivå? Råkade du svara ja när ledningen frågade? Vill du helst bara slippa? Scoop har samlat metoderna som gör att den ovillige grävchefen snabbt når både en havererad publicering och ett avskräckande arbetsklimat.

Mikael Grill Pettersson

1) Önsketänk!

De bästa avslöjandena finns inte i tipskorgen. De spånar du fram själv – och delger reportern i en tydlig envägsdialog. Din maxade hypotes kommer att trumfa allt som reportern kan tänkas hitta i sinnevärlden. Genom önsketänkandet uppnår du två viktiga mål: du slipper hantera research kring något som i förlängningen kan riskera att nå fram till publicering. Och du kan glädjas åt att ditt tänkande trumfade verkligheten.

2) All journalistik är grävande!

Grävmetoder är krångliga. Du har inte begärt ut en allmän handling sedan du gick journalistutbildningen, än mindre knattrat Excel eller hanterat hemliga källor. Bättre då att låta reportern gräva på det sätt som ni båda känner bäst: genom att ringa pressavdelningen och fråga hur det ligger till! Men eftersom redaktionen nu fläskat på med resurser och tid kan ni ju öka ambitionsnivån. Ring fler pressavdelningar!

3) Låt annat komma emellan!

De flesta grävare tappar glöden emellanåt. Om de inte gör det så kan du ofta hjälpa till. Håll fram en enkel nyhetsstory, lova maxi
mal exponering redan i morgon – och säg att grävet är något som ni ”kan fortsätta med en annan gång”. I bästa fall hinner reportern glömma bort det helt.

4) Undvik att greppa storyn!

Många duktiga reportrar är självgående. Det gäller inte minst grävare. De kan få hållas med sina hypoteser, handlingar och historieskrivningar. Varför ska du lägga dig i de detaljerna? Be om en dragning med jämna mellanrum, ”de stora dragen” med en förklaring ”som skulle funka för en tioåring”. På så sätt uppmuntras reportern att berätta krångliga saker på ett tydligt sätt – samtidigt som du slipper hantera krångliga dokument och känsliga källskyddsfrågor.

5) Blanda ihop form och innehåll!

Det är ofta svårt att prata om granskande metoder. Enklare då att diskutera utförandet! ”När kan vi publicera? Hur långa blir texterna? Du gör väl en video enligt formatmallen?” Om du håller diskussionen till formsaker kan du även utan synbara kunskaper bedriva kraftfull arbetsledning. 

6) Flytta målet!

Ofta skapar det en olustig känsla när reportrar hittat obekväma avslöjanden. Det kan bli dålig stämning och tid kan behöva avsättas till att försvara publiceringen. Men det finns en utväg: flytta målet! Kräv att reportern bevisar något helt nytt, eller hittar ett ännu bättre case än det redan intervjuade. Strategin gör att reportern blir både utmattad och osäker. Och i bästa fall ger upp.

7) Vänta med formuleringarna!

En kreativ process förutsätter öppna dörrar. Om reportern får maximalt utrymme att reka fritt utan krav på att precisera sin story under resans gång, så ökar chansen att ni blandar ihop hypoteser och belagda påståenden i en mix som blir nästan omöjlig att ta sig ur. Om ni väntar in i det längsta med att formulera de nyheter som ni grävt fram, så maxar ni även möjligheten att mötas av oförståelse, ifrågasättanden och besvikelse på redaktionen när det väl är dags för publicering.

8) Spara det skarpaste ifrågasättandet!

Alla vet hur glädjedödande det är att komma med kritik alltför tidigt i en kreativ process. Dessutom kan det förorsaka krav på bättre idéer. Bättre då att låta reportern jobba på – och spara dina tuffaste, mest knivskarpa ifrågasättanden till strax före publicering. ”Men vem bryr sig egentligen om det här?” och ”Hade du inte mer?” kan få det mest framgångsrika projekt på fall. I synnerhet om det kommer från projektets ansvariga arbetsledare.

9) Ta ledigt strax före publicering!

Det är alltid som hetast strax innan det är dags. Plötsligt vaknar chefskollegorna som suttit och sovit under dina fjorton senaste dragningar. Nu vill de veta exakt vad som kommer, nu vill de diskutera metodval, format, namnpubliceringar, relevans... I detta jobbiga läge vill man ju helst bara dra sig undan. Och varför inte? Det är ju ändå reportern som tjatat om att få gräva. Nu är det upp till bevis! Det nya motståndet och frånvaron av stöd kommer att stärka grävreporterns karaktär. Själv kan du lugnt iaktta händelseförloppet. Går publiceringen åt skogen kan du suckande förklara att du tyvärr inte var på plats. Blir det succé kan du nominera dig själv till gyllene dynamon. 

10) Släpp resten efter publicering!

Som chef har du hela tiden ett nytt projekt att gå vidare till. När grävet är publicerat väntar kanske en längre ledighet eller en spännande konferens. Släpp grävreportern så fort du kan – och kanske viktigast av allt: släpp själva storyn! Reaktioner och uppföljningar kan göras av andra redaktioner. Lösa fortsättningstrådar och tips kan reportern försöka få igenom på egen hand. Ledningen har nog ändå redan tröttnat. 

Fler tips finns på journalisttips.se

Senaste Numret

Prenumerera eller beställ lösnummer

omslag nr 4

Global Investigative Journalism Conference i Göteborg får stor plats även i detta nummer, med bland annat en matig genomgång av de bästa handfasta tipsen som lärdes ut på konferensen.

Läs även om SvD:s Spotifygräv, oligarken som äger en av Sundsvalls största fabriker och journalisterna som jagar en hundplågare i Malmö.

Ute vid lucia.

Beställ här